Whize Shopping

Snel inzicht met een duidelijk dashboard

Whize Shopping in een overzichtelijk dashboard

Whize Shopping is een segmentatie-indeling speciaal voor retailers. Hiervoor zijn gedetailleerde profielbeschrijvingen beschikbaar. Hoe ziet dit eruit als je snel inzicht wilt krijgen in shopgedrag van de Nederlandse huishoudens? Samen met de Shopping dataset is ook een Shopping Dashboard beschikbaar dat de segmentverschillen visueel inzichtelijk maakt. We laten je graag enkele voorbeelden van het dashboard zien.

Geven en nemen: de klantenkaart

Vrijwel alle merken en winkelketens zetten vandaag de dag de klantenkaart als middel in voor retentie. Het merk of de winkel geeft incentives in de vorm van korting of spaarpunten en de consument geeft hier klantdata voor terug. In de basis een goede manier om als retailer een kwalitatief databestand op te bouwen en meer controle te krijgen over de effectiviteit van je campagnes. Vinden klanten het wel prettig om deze data te delen?

Als voorbeeld gebruiken we 3 Whize Shopping profielen: Heavy Shoppers, Kwaliteit Shoppers en Offline Shoppers. Voor alle drie geldt dat punten sparen voor extra korting de grootste motivatie is voor het gebruik van de klantenkaart, gevolgd door directe korting aan de kassa.

Vervolgens zie je onderscheid: de Offline Shoppers vinden persoonlijke aanbiedingen de 3e motivator voor het gebruik van de kaart in tegenstelling tot de Heavy en Kwaliteit Shoppers die beiden punten sparen voor een gratis cadeau als 3e motivatie benoemen. Van deze drie Shopping profielen gebruiken de Offline shoppers echter het minst vaak een klantenkaart; 21,6% gebruikt de kaart nooit. Zij vinden het van deze drie groepen ook het meest vervelend om persoonsgegevens te delen. Het niet gebruiken van de kaart is voor hen eigenlijk een gemiste kans op een persoonlijke aanbieding. Van de Heavy Shoppers gebruikt zelfs 90,8% in meer of mindere mate de klantenkaart. Zij geven daarmee vaak data en gebruiken graag de voordelen als koploper van geld uitgeven aan Retail.

Merkeigenschappen

Als retailer of brand marketeer wil je ook weten hoe Shoppers merken beoordelen. Whize Shopping biedt analyses over diverse merkeigenschappen. Het Shopping dashboard maakt het mogelijk om dit te visualiseren. In de afbeelding zie je enkele voorbeelden; we kijken naar Kwaliteit, Budget en Offline Shoppers.

  • Zoals verwacht hechten Kwaliteit Shoppers meer aan kwaliteit dan aan het prijsaspect.
  • Offline Shoppers prefereren gewone merken en geven minder om echt unieke merken.
  • Offline Shoppers kopen liever ook een vertrouwd merk en zijn minder gevoelig voor innovatieve eigenschappen.
  • Budget Shoppers zijn eerder trendsetters dan Kwaliteit of Offline shoppers. Laatstgenoemden volgen liever trends.

Dit zijn enkele vergelijkingen tussen Shopper segmenten. Maar het Shopping dashboard toont ook de invloed van merkeigenschappen per Shopping segment. Zoals de top 3 eigenschappen die een merk volgens het segment zou moeten hebben. Maar ook de verdeling van overige merkeigenschappen; de eigenschappen die het meest variëren per segment. Daarnaast is inzichtelijk gemaakt door welke merkaspecten een segment zich laat beïnvloeden vóór aankoop: beperkte beschikbaarheid, nieuwsbrief informatie, reviews op vergelijkingssites of nog andere redenen.

Merken vergelijken

Het dashboard biedt de mogelijkheid om merken te vergelijken, waardoor jij kan beoordelen hoe jouw merk zich tot een ander merk verhoudt bij Shopping segmenten. Daardoor kun je per segment kijken welk merk de voorkeur heeft. Zo is voor diverse merken een vergelijking te maken. In de voorbeelden zie je vergelijkingen tussen achtereenvolgend woonwarenhuizen, beddenleveranciers en een vergelijking tussen een budgetmerk en A-merk.

Volledig inzicht in shopper gedrag

Het Whize Shopping dashboard biedt alle inzichten die jij nodig hebt om jouw (potentiële) Shoppers zo goed mogelijk te bedienen. Met deze segmentatie en inzichten heb jij de middelen om hen zo effectief mogelijk te kunnen benaderen en klantretentie zo hoog mogelijk te realiseren.

Heb je vragen over Whize Shopping, het dashboard of het gebruik van segmentatie om jouw klantbeeld volledig te maken? Neem gerust contact met ons op of bekijk de brochure.