Hoe reisspecialist International Travel Group 28% hogere conversie behaalt
Ken je dat? Je steekt veel energie in je marketinginspanningen en de leadmachine begint te draaien. Op een dag open je je mail en zie je 1000 nieuwe leads staan, maar je hebt slechts capaciteit om 100 leads per dag op te volgen. Dag erna: hetzelfde. Weer 1000 nieuwe leads. Je wordt overspoeld!
Na een week zit je met je handen in je haar en besluit je je Google adwords en bannering campagne te stoppen, je e-mail campagne uit te stellen en te zoeken naar een oplossing. Je hebt 5000 brochureaanvragen ontvangen en nog maar 1000 brochures in de kast liggen, ruim 4000 te kort.
Je herinnert je de termen over segmentatiemodellen en lead scoring van je NIMA cursus en denkt: ‘dit is de oplossing!’. Als ik de juiste 1000 leads uit de ruim 5000 weet te vissen, dan kunnen daar de brochures naar toe, voor de overige 4000 ontwikkel je dan een light versie. Maar hoe bepaal je wie de juiste 1000 zijn?
Dan maar gaan bellen met alle binnengekomen leads om het uit te zoeken. Resultaat na 1 dag bellen door 3 sales medewerkers: 267 leads gesproken en 267 brochures verstuurd. Dat gaat niet goed…
Dus maar extern advies inwinnen na te googelen op segmentatiekoning. De hamvraag: hoe implementeer je de standaardsegmentatie in je dagelijkse bedrijfsvoering?
Als eerste stap hebben we met behulp van het segmentatiemodel van Whooz een analyse losgelaten op onze database. Daaruit kwam naar voren welke doelgroepen overwegend onze reizen boekten. Al snel bleek dat wij met name in de Whize-segmenten L, M, J en K actief waren, waarbij vooral de segmenten J en K erg sterk vertegenwoordigd bleken.
Eerst hebben we nog geprobeerd om deze groepen te combineren, maar we kwamen er met name op onze consumer events al snel achter dat er geen aansluiting was tussen deze segmentgroepen. Daarnaast zagen we ook al heel snel bij de analyse van de reissommen dat segmenten L en M lagere bedragen uitgeven en minder vaak reizen dan de K en J. Nog verder inzoomend leerden we dat het J-segment wel hogere bedragen besteedt, maar de frequentie een factor drie lager ligt dan het gedrag dat segment K in ons bestand toont: én hoge besteding én hoge frequentie. Dé doelgroep om ons op te richten! Daaruit hebben we onze conclusie getrokken en voor een doelgroep specifieke aanpak gekozen met aparte events met als resultaat 28% meer conversie op de events!
Nu hebben we inmiddels onze totale bedrijfsvoering gebaseerd op de Whize profielen van Whooz door gebruik te maken van hun webservice. Elke lead die ons systeem bereikt, om het even via welk kanaal, wordt direct verrijkt met het juiste Whize segment en subsegment. Als er een lead binnenkomt van een ‘K’ gaan alle bellen rinkelen omdat we weten dat er een deal uitkomt.
We richten ons ook in de online en offline campagnes alleen op de hoge conversie groepen. Daarnaast doen we vooral bezoek aan huis om de droomreizen te bespreken met klanten en inmiddels hebben we ook onze verkopers afgestemd op de doelgroepen die ze bedienen. Kortom: we maken onze aanpak elke dag een beetje meer perfect met navenante resultaten: in de afgelopen jaren is de omzet met 30% gestegen en zijn de marges met 15% verhoogd, de conversie is van 35% naar 62% gestegen, terwijl de waste op leads van 50% tot 28% is teruggebracht.
Ik ben elke dag nog blij dat wij de keuze voor de segmentatie van Whooz hebben gemaakt en na die keuze dit pad zijn blijven volgen, anders hadden we de crisis nooit overleefd!
Harco van Uden
CEO ITG Companies
International Travel Group is een reisorganisatie die gespecialiseerd is in reizen op maat en bijzondere groepsreizen met een verrijkend karakter. Wij zijn in 1998 gestart en voeren inmiddels 6 verschillende merken: ExperienceTravel, Voyage&Culture, Academische Reizen, Travelworld en Senior Vakantie Plan.
ExperienceTravel is begonnen met het aanbieden van exclusieve maatwerkreizen naar Afrika. Inmiddels is dit aanbod uitgebreid naar meer dan 60 verre bestemmingen wereldwijd. We hebben in kaart gebracht wie onze doelgroep is, waar we onze klanten kunnen vinden en hoe we die op het juiste moment de juiste boodschap sturen. Zo is onze conversie significant verhoogd.
Heb je vragen over ons of onze diensten? Laat jouw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Blijf op de hoogte van al het laatste GeoMarktprofiel nieuws en ontwikkelingen en meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Wilt u weten hoe de landelijke segmentatie data en klantsegmentatie gezorgd hebben voor een helderder beeld van klantgroepen en hoe zij hierdoor relevanter met hen communiceert? Vraag nu de case aan en kom er alles over te weten.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij meer over de toegevoegde waarde van segmentatie data in elke fase van de klantreis, geven we tips om de data toe te passen in de praktijk en beantwoorden wij uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar leggen wij u in 45 minuten uit hoe onze segmentatie werkt, hoe onze klanten het gebruiken en hoe u het toepast in uw business. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Tijdens het webinar vertellen wij alles over de toegevoegde waarde van externe data in modellen en hoe deze data kan worden toegepast om de prestaties van modellen te verbeteren. Tot slot beantwoorden wij al uw vragen.
Omdat iedereen een unieke deelnamelink ontvangt, vragen wij vriendelijk om uzelf en collega’s afzonderlijk aan te melden.
Ontdek (vrijblijvend) de kracht van onze segmentatie data en hoe het u kan helpen om uw (online) klantreis te optimaliseren. Laat uw gegevens achter en u hoort snel van ons.
Met een klantanalyse kijken wij uit welke GeoTypen uw klantendatabase bestaat. Zo leert u uw klanten nog beter kennen, o.a. op de onderwerpen koopkracht en communicatievoorkeuren. Door deze inzichten wordt uw klantcommunicatie persoonlijker, passender en sterker.
Samen met Reader hebben wij de zonnepanelen op Nederlandse daken in kaart gebracht.
Meer weten over de ruim 1,4 miljoen geïnstalleerde zonnepanelen op Nederlandse daken en welke GeoTypen de meeste panelen bezitten? Vraag nu de infographic aan voor meer informatie.
Met onze portfolio scan krijgt u een compleet en actueel beeld van uw klanten op allerlei gebieden. De inzichten zijn direct toepasbaar voor marketing, premieberekening en risicomanagement doeleinden.
Ontvang meer informatie over onze segmentatie data.
Ontvang meer informatie over onze vastgoed data.
Ontvang meer informatie over GeoMarktprofiel as a Service.
Bent u benieuwd wat onze segmentatie data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke segmentatie kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat GeoMarktprofiel as s Service voor uw organisatie kan betekenen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat de GeoTypen voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u de GeoType brochure ontvangen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd hoe onze data analyses uw organisatie kunnen helpen? Of wilt u een voorbeeld-profiel ontvangen? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Bent u benieuwd wat onze vastgoed data voor uw organisatie kunnen betekenen? Of wilt u weten welke vastgoed kenmerken beschikbaar zijn? Laat uw gegevens achter in het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Form code